"Myślenie,
psychol. świadomy proces psychiczny człowieka, prowadzący do pośredniego i uogólnionego poznania oraz zrozumienia otaczającej go rzeczywistości; w węższym znaczeniu m. jest aktywną czynnością umysłową, dzięki której są odzwierciedlane ogólne cechy różnych rzeczy, zdarzeń i zjawisk oraz stosunki między nimi." [Encyklopedia PWN]
Myślenie to podstawa rozwoju!
Na każdej szkole i na każdym nauczycielu w niej uczącym spoczywa obowiązek uczenia myślenia. "Dzisiaj w edukacji ciągle mocno ćwiczone jest myślenie konwergencyjne (zbieżne), które sprawdza się
- w rozwiązywaniu zadań z konkretnymi danymi,
- odniesieniem do reguł, zasad i praw, mające tylko jedno rozwiązanie.
- w rozwiązywaniu zadań z konkretnymi danymi,
- odniesieniem do reguł, zasad i praw, mające tylko jedno rozwiązanie.
To zadania wymagające:
- umiejętności wyszukiwania pojęć ze słowników,
- korzystanie z tabel i wykresów,
- grupowanie, segregowanie, porządkowanie, dedukowanie, w poszukiwaniu jednego właściwego rozwiązania.
Kreatywnym stylem myślenia jest myślenie dywergencyjne (rozbieżne), które szuka różnych sposobów rozwiązania problemu, stara się zobaczyć problem z różnych punktów widzenia, generuje jak największą liczbę pomysłów na rozwiązanie.
Takie myślenie jest płynne, ponieważ człowiek może szybko i swobodnie posługiwać się słowami, obrazami, wyobrażeniami dźwiękowymi, w zależności od problemu. Wytwarza skojarzenia łączące obrazy, ruch, dźwięk i słowa. Kojarzy słowa (związki frazeologiczne, wyrazy bliskoznaczne lub przeciwstawne). To decyduje o liczbie proponowanych rozwiązań. Jest giętkie – nie zatrzymuje się na jednym, oczywistym, ale nie zawsze prawdziwym rozwiązaniu, potrafi generować różne pomysły, często bardzo oryginalne, niespotykane wcześniej. Zdolność myślenia dywergencyjnego stanowi podstawę myślenia twórczego.
Wsparciem w ćwiczeniu myślenia dywergencyjnego mogą być techniki kreatywnego myślenia. Takie techniki można stosować zarówno w formie zajęć z kreatywności na lekcjach wychowawczych, ale są też świetnym przykładem technik wykorzystywanych na zajęciach przedmiotowych podczas realizowania podstawy programowej.
- Burza mózgów – swobodne i bez oceniania dzielenie się swoimi pomysłami z co najmniej jedną inną osobą. Np. Co można zrobić ze szklaną butelką?
- Odwrócona burza mózgów – zdanie pozytywne zmienione w jego przeciwieństwo. Np. Czego nie można zrobić ze szklaną butelką?
- Wprowadzanie przypadkowego elementu – zdefiniowanie problemu, a następnie wybranie w sposób zupełnie przypadkowy jakiegoś słowa ze słownika i szukanie powiązań. Może to być także wprowadzanie przypadkowego elementu z otoczenia (winda, samochód, czajnik, lustro…).
- Poznanie różnych punktów widzenia (Technika Napoleona) – zmierzenie się z problemem, patrząc na niego z perspektywy innej osoby, myślenie w sposób nieszablonowy i wyobrażanie sobie, że jest się inną osobą i posiada się jej cechy charakteru i używa jej sposobów rozumowania.
- Wolne pisanie – przez kilka lub kilkanaście minut należy zapisywać wszystkie pomysły (nawet te najbardziej szalone i nieprawdopodobne). Pisanie powinno być wolne i bardzo dokładne, z całą uwagą skupiona na tej czynności.
- Swobodne błądzenie myślami wokół postawionego problemu – umysł nieustannie pracuje nad zagadnieniem, ta technika pozwala na znajdywanie nieszablonowych sposobów rozwiązań.
- Zaprzeczanie samemu sobie – postawienie problemu i szukanie zaprzeczeń dla oczywistego rozwiązania." [Librus;frag.tekstu: Pytam-myślę! Techniki kreatywnego myślenia. Autor-Maria Tuchowska]
Na efekty uczenia i ćwiczenia myślenia dywergencyjnego nie trzeba będzie długo czekać,
a skutek widoczny okaże się przede wszystkim w postępach w wiedzy i umiejętnościach uczniów.
a skutek widoczny okaże się przede wszystkim w postępach w wiedzy i umiejętnościach uczniów.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz